skane.se

Praktiska råd och tips

 

Mjölkersättningar


Till små barn används: Alfaré, Althéra, Nutramigen, Pregestimil, Profylac, Pepti Junior, Pepticate eller Neocate LCP.

Till familjematlagning och bakning använder du havre- och risdrycker som ersättning.

Grötar och vällingar


Det finns mjölkfri gröt i vanlig livsmedelsbutik:
  • Sinlac från 4 mån
  • EnagoGröt från 6 månader
  • Enago Fibergröt från 12 månader
  • Semper Mjölkfri gröt från 4 månader
  • Semper Mjölkfria havregröt från 8 månader

Det finns mjölkfri välling i vanlig livsmedelsbutik:

  • Enago Välling från 6 månader
  • Enago Fibervälling från 12 månader
  • Semper Mjölkfri Mild Välling från 6 månader
  • Semper Mjölkfri Fullkorns Välling från 12 månader

Matfett  


Välj ett margarin som är mjölkfritt:
  • Carlshamns Mejeri Mjölkfritt Margarin finns som fast, flytande och bredbart
  • Milda Mjölkfritt finns som bredbart och fast
  • Milda Culiness är flytande 

De fasta margarinerna kan användas till matlagning och bakning. De bredbara margarinerna användas till smörgås. Oljor, kokosfett och ister går också bra att använda.

Matbröd och kaffebröd


Välj ett matbröd eller knäckebröd som är bakat på vatten, olja eller mjölkfritt margarin.

Vetebröd och kanelsnäckor bakar du på vatten, äpplejuice eller havredryck.
Ett mindre sortiment med mjölkfritt kaffebröd finns i livsmedelsbutikerna.

Chokladbollar kan du blanda enligt vanligt recept och använda mjölkfritt margarin. Dessa går bra att frysa. Det finns mjölkfria chokladbollar att köpa, läs ingrediensförteckningen.

Du kan göra egna fyllda kex. Rör samman mjölkfritt margarin och O´boypulver som du brer mellan Mariekex eller smörgåsrån.

Paj


En pajdeg består av vetemjöl, vatten och margarin. Använd mjölkfritt margarin om du lagar  egen paj och byt ut mjölken till havredryck/gräddvariant på havre. Om du köper paj läs ingrediensförteckningen.

Till frukt- och bärpaj väljer du mjölkfritt margarin till pajskalet.

Desserter och tårtor


Färska bär och frukter kan du äta som vanligt. Bär- och fruktkräm går bra utan mjölk och grädde.

Det  finns chokladpuddingspulver som du kan blanda med gräddersättning på havre.

Tårtor som innehåller en fyllning med grädde kan du byta till gräddersättning på havre eller vaniljsås på havre.

Serverar du kladdkaka kan du bjuda mixade jordgubbar till.

Du kan även baka kladdkakemuffins:
Blanda 2 ägg, 2 dl socker, 4-6 msk kakao, 1 dl flytande margarin och 1 dl vetemjöl.
Häll smeten i fasta muffinsformar eller klä en muffinsplåt med tunna pappersformar.
Grädda i 200° i 6-8 min.

Till flarnbottnar och marängbottnar kan fyllningen bestå av sorbet, mjölkfri glass, vaniljsås på havre eller chokladpudding på gräddvariant på havre.

OBS! Läs alltid på ingrediensförteckningen på maränger och marängbottnar, de kan innehålla mjölk.  

Pålägg


Till pålägg kan du välja rena charkprodukter som skinka, kassler, saltkött, hamburgerkött, rostbiff. Välj gärna förpackat pålägg och läs på ingrediensförteckningen.
Vissa korvsorter och många leverpastejer är mjölkfria.

Andra pålägg du kan välja är ägg eller gurka, tomat, skivad banan, äpple eller päron.
Honung, sylt och marmelad går bra.
 

Kött och kötträtter


Vanligt rent kött kan du koka, steka eller grilla. Ska du panera kött väljer du ett mjölkfritt ströbröd.

Köttfärsen blandar du med vatten, havredryck, mineralvatten eller lättöl. Köttfärsen kan du dryga ut med mjölkfritt ströbröd, eget stött knäckebröd, havregryn eller kokt kall mosad potatis. Köttfärssåsen späder du med buljong, havredryck eller gräddvariant på havre.
Läs alltid ingrediensförteckningen på färdiga färsrätter.
 

Korv och korvrätter


Falukorv innehåller inte mjölk. På övriga korvar ska du alltid läsa ingrediensförteckningen.
 

Fisk och fiskrätter


Vanligt kokt, stekt, grillad, inlagd och rökt fisk går bra. Ska du panera fisk bör du välja ett mjölkfritt ströbröd.

Väljer du fiskrätter som fiskpinnar, fiskpanetter, fiskgriljetter och fiskgratänger ska du alltid läsa ingrediensförteckningen.
 

Såser


Vanlig vardagsås tillagar du på buljonger (tärningar, pulver eller flytande) men läs ingrediensförteckningen. Grönsaksbuljongerna brukar gå bra. Använd gärna spad och buljong från matlagningen, som potatisvatten.
Du kan tillsätta havredryck, gräddersättning på havre eller kokosmjölk.

Red såsen med mjöl. Använder du pulversås ska du alltid läsa ingrediensförteckningen.

Gör ett kryddsmör. Rör samman exempelvis hackad persilja eller pressad vitlök med mjölkfritt margarin. Forma till en rulle och förvara i plastfilm i frysen.

Vanlig majonnäs går bra. Använder du lättmajonnäs ska du läsa på ingrediensförteckningen. Smaksätt gärna majonnäsen.

Du kan använda guacomole eller göra en röra på aubergine.

Till festsåsen kan man använda gräddersättning på havre. Du kan smaksätta med vin.
 

Potatis och potatisrätter


Utbudet av potatisrätter är stort och varierande: kokt potatis, pressad potatis, bakad potatis, pommes frites, ugnstekt klyftpotatis och hasselbackspotatis.

Till potatisgratäng byter du mjölk, grädde och ost till havredryck eller gräddersättning på havre. Det finns även potatisgratäng med gräddersättning på havre i butik.

Potatismos tillagar du på potatisvatten eller havredryck och mjölkfritt margarin. Felix Fiberrikt potatismos/potatisfiber är ett mjölkfritt alternativ som du blandar med havredryck och mjölkfritt margarin.
 

Grönsaker och grönsaksrätter


Vanliga färska grönsaker till sallader och råkost kan du äta som vanligt. Välj mjölkfria dressingar som smaksättare eller blanda egen på olja och vinäger. Variera gärna genom att woka, rosta, koka grönsaker och rotfrukter.

Stuvningar och gratänger tillreder du med havredryck, gräddersättning på havre och/eller buljong.
 

Soppor


Klara buljongsoppor kan du äta som vanligt. Däremot bör du vara uppmärksam på redda soppor som oftast innehåller mjölk.

Spannmålsprodukter


Pastarätter kan du äta som tidigare med undantag för lasagne. Lagar du egen lasagne kan du avstå från den vita såsen eller laga till en sås på havredryck.

Ris, couscous, bulgur, risnudlar, glasnudlar, quinoa går bra.

Till müsli och flingor kan du ha fruktsoppor eller havredryck.

En vanlig pizzadeg består av vetemjöl, vatten, salt, jäst och olja. I princip fungerar den vanliga pizzabottnen bra. Välj att ta dubbel topping/fyllning och ingen ost. Köper du pizzan ute kan du beställa utan ost.
 

Ägg och äggrätter

 

   
Ät gärna kokt eller stekt ägg. Omelett tillagar du på ägg, vatten alternativt havredryck.
Till pannkakor, plättar och våfflor använder du ditt vanliga recept och byter ut mjölk till vatten eller havredryck samt margarin till mjölkfritt margarin.
 
 

Glass


Du kan fortsätta äta isglass och sorbeter.  Det finns mjölkfri glass tillverkad av havre, soja eller ris (Oatly,Tofuline och Lovice).
  

Dycker


Välj mellan vatten, mineralvatten, saft, juice, läsk, kaffe eller te. Det finns olika varianter av drycker baserade på havre exempelvis chokladdryck.
 

Godis


Välj förpackat godis och choklad, här ska du vara uppmärksam och läsa ingrediensförteckning. Mjölksyra går bra.

Mörk choklad brukar gå bra. O´boypulver original och kakao kan du använda.


Mc Donalds, Burger King och MAX har alla mjölkfria alternativ.
Läs gärna deras hemsidor med information om ingrediensförteckningar.

Länkar om du vill läsa mer om mjölkallergi
 
 
Faktaansvarig dietist Margaretha Rasmusson  

 

Talande webb
Sidan uppdaterad
2007-04-20
Publicerad av Eva Mårtensson-Carlsson
Faktaägare: Faktaansvarig Margareta Rasmusson, dietist 2007-11-28
Kontakta oss
Helsingborgs lasarett
S Vallgatan 5
251 87 Helsingborg
Telefon: 042-406 10 00 växel